Forum Forum Stowarzyszenia Przyjaciół Kolei i Zabytków Techniki oraz Toruńskiej Makiety Modułowej Strona Główna Forum Stowarzyszenia Przyjaciół Kolei i Zabytków Techniki oraz Toruńskiej Makiety Modułowej

 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy    GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Stacja Toruń Miasto przed laty

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum Stowarzyszenia Przyjaciół Kolei i Zabytków Techniki oraz Toruńskiej Makiety Modułowej Strona Główna -> Dział kolejowy
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Robert Kola




Dołączył: 27 Lut 2006
Posty: 1556
Przeczytał: 9 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Śro 21:24, 30 Kwi 2014    Temat postu: Stacja Toruń Miasto przed laty

W nawiązaniu do zamieszczonego przeze mnie na forum zdjęcia Oelki na dworcu Toruń Miasto z początku lat 90. XX w, na skrzynkę prywatną otrzymałem zapytanie od kolegi Remaj'a12 jak wówczas wyglądał układ torowy, oraz jak się to ma do planu narysowanego przez Krzysztofa Jackiewicza ( [link widoczny dla zalogowanych] ). Zapewne sprawa ta zainteresuje więcej osób. Dlatego też poniżej dołączam krótką odpowiedź udzieloną koledze:
Cytat:
Niestety nie pamiętam głowicy od strony tunelu. Ponadto wydaje mi się, że przed ostatnią przebudową (na jeden tor) już wcześniej nastąpiły w jej obrębie zmiany związane z likwidacją bocznicy nad Wisłę. Stąd nie jestem pewien czy "anglik" zachował się do czasów elektryfikacji. Z kolei wydaje mi się, że dość dobrze z dzieciństwa pamiętam tor przy rampie czołowo-bocznej. Odgałęzienie następowało "od tunelu" w kierunku rampy czołowej. Jednakże z przeciwnej strony tejże znajdowało się żeberko ochronne (więc dodatkowy rozjazd). O ile dobrze pamiętam to głowica od strony mostu przed jego remontem składała się z połączenia odwrotnego niż to na fotografii. Zdaje się że podczas remontu połączenia doraźnie były zmieniane w zależności od tego czy wymieniano przęsła z torami parzystymi lub nieparzystymi.


Pozwolę sobie wzbogacić ją jeszcze dwoma zdjęciami, dobrze ilustrującymi powyższy cytat:

[link widoczny dla zalogowanych]

Na powyższym warto zwrócić uwagę na połączenie toru głównego z ładunkowym najwyraźniej rozjazdami o krzyżownicy łukowej.


Z kolei na tym poniżej mamy głowicę od strony mostu wykonaną odwrotnie (zdjęcie z 22 grudnia 1991, autorstwa kolegi P. Milkowskiego)

[link widoczny dla zalogowanych]


No to dorzucę coś jeszcze. Zdjęcie z pewnością mniej atrakcyjne, jednakże proszę zwrócić uwagę gdzie i w jaki sposób ustawiono Z1 (to tak dla budowniczych makiet Blue_Light_Colorz_PDT_18 ).

[link widoczny dla zalogowanych]

R>K


Ostatnio zmieniony przez Robert Kola dnia Śro 21:46, 30 Kwi 2014, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Robert Kola




Dołączył: 27 Lut 2006
Posty: 1556
Przeczytał: 9 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Czw 20:11, 01 Maj 2014    Temat postu:

Już po napisaniu wczorajszego postu przypomniała mi się scena z filmu "Rok spokojnego Słońca", nakręcona bodajże w 1983, a może w 1984 r. (premiera filmu 1984), więc przed elektryfikacją (1987), ale już po likwidacji kształciaków. Dla tych co tego nie znają:

https://www.youtube.com/watch?v=69dqLQJ9BdA

25 sek i 1,40

R>K
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Remaj12




Dołączył: 26 Lis 2009
Posty: 641
Przeczytał: 4 tematy

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Toruń

PostWysłany: Pią 16:16, 05 Lut 2016    Temat postu:

Szukając lokomotyw serii SP45/SU45 stacjonujących w Toruniu, Bydgoszczy i Grudziądzu, natrafiłem na taką fotografię:

[link widoczny dla zalogowanych]
Powrót do góry
Zobacz profil autora
MaciejOledzki
Administrator



Dołączył: 27 Lut 2006
Posty: 1950
Przeczytał: 4 tematy

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Solec Kujawski

PostWysłany: Pią 18:28, 05 Lut 2016    Temat postu:

A 233 to nie była czasem malborska maszyna?
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Remaj12




Dołączył: 26 Lis 2009
Posty: 641
Przeczytał: 4 tematy

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Toruń

PostWysłany: Pią 23:43, 05 Lut 2016    Temat postu:

MaciejOledzki napisał:
A 233 to nie była czasem malborska maszyna?

Owszem, była, ale nie zawsze.

SP45-233 od nowości stacjonowała w Toruniu. Trafiła na stan MD Toruń 30 marca 1976 roku. Od 1 kwietnia 1984 roku weszła na stan MD Malbork. Podczas służby w nowej jednostce miała również swój epizod w Grudziądzu, gdzie trafiła 13 marca 1986 aby 3 kwietnia tego samego roku powrócić do nowej macierzystej jednostki. Jako SU45-233 pracowała od 30 listopada (6 grudnia) 1993 roku do 1 stycznia (1 maja) 1995 roku w MT Malbork, po czym trafiła do MT Zajączkowo Tczewskie, zaś od 1 lipca 1997 roku znalazła się na stanie MT Chojnice.

W 1999 roku następuje podmiana lokomotyw i SU45-233 staje się SU45-006. W ten czas już jako jej poprzedniczka pracuje w Zakładzie Taboru w Gdyni [CM Gdynia]. W ramach podziału PKP na spółki, zostaje wpisana 1 października 2001 roku na stan spółki PKP Cargo, pozostając nadal w Gdyni. 27 października 2008 roku przechodzi do Zakładu Taboru w Bydgoszczy [CM Bydgoszcz]. 1 stycznia 2011 roku wraca do poprzedniego miejsca stacjonowania, tym razem nazwanego Północny Zakład Spółki w Gdyni [CT Północny]. Już 21 marca tego samego roku następuje wykreślenie maszyny z inwentarza spółki. Najprawdopodobniej w lutym 2013 roku nastąpiła fizyczna likwidacja na terenie lokomotywowni Bydgoszcz Wschód.

Tak wyglądały losy stacjonującej w Toruniu przez nieco ponad 8 lat SP45-233, która ostatecznie stała się SU45-006, a w swym - zdaje się - dosyć bogatym życiorysie, miała również ponownie swój epizod w naszym województwie, w którym także doczekała swoich ostatnich dni.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Robert Kola




Dołączył: 27 Lut 2006
Posty: 1556
Przeczytał: 9 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Pią 12:44, 21 Paź 2016    Temat postu:

Nieoczekiwanie natrafiłem na wystawę "Od duktu do kolei", którą zorganizowało Archiwum Państwowe w Toruniu. Można zobaczyć na niej kilka interesujących dokumentów. Wielka szkoda, że informacja o wystawie nie przedostała się do powszechnej świadomości. Zachęcam do jak najszybszych odwiedzin archiwum przy pl. Rapackiego 4 (wstęp wolny). Zamknięcie wystawy ma nastąpić bodajże 31.10.

Z wystawy pochodzi poniższa fotografia: pociąg z parowozem 57 2021 przejeżdżający przez most po jego odbudowie w 1940 r., a właściwie wjeżdżający na stację Toruń Miasto. Dlatego zamieszczam ją w niniejszym wątku (nie warto zakładać nowego).

R>K

[link widoczny dla zalogowanych]
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Remaj12




Dołączył: 26 Lis 2009
Posty: 641
Przeczytał: 4 tematy

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Toruń

PostWysłany: Pon 12:45, 24 Paź 2016    Temat postu:

Wspaniały dokument. Dziękuję za informację o wystawie - może uda mi się ją jeszcze zobaczyć 31 października.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Robert Kola




Dołączył: 27 Lut 2006
Posty: 1556
Przeczytał: 9 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Pią 20:38, 13 Kwi 2018    Temat postu:

Jak było prze laty pokazałem wyżej. Jak było dziś pokazuję niżej. Pociąg Turkolu Astronom. Za chwilę zabierze pasażerów do Unisławia...

[link widoczny dla zalogowanych]

... i po powrocie z Unisławia, zmierza w kierunku Torunia Głównego...

[link widoczny dla zalogowanych]

oraz (tu pewien wyskok poza temat) jego lokomotywa na manewrach w Unisławiu.

[link widoczny dla zalogowanych]

R>K
Powrót do góry
Zobacz profil autora
MaciejOledzki
Administrator



Dołączył: 27 Lut 2006
Posty: 1950
Przeczytał: 4 tematy

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Solec Kujawski

PostWysłany: Sob 5:00, 14 Kwi 2018    Temat postu:

Robert Kola napisał:

oraz (tu pewien wyskok poza temat) jego lokomotywa na manewrach w Unisławiu.

[link widoczny dla zalogowanych]

R>K


Czyżbyś się na tym zdjęciu załapał?

[link widoczny dla zalogowanych]
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Robert Kola




Dołączył: 27 Lut 2006
Posty: 1556
Przeczytał: 9 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Sob 7:32, 14 Kwi 2018    Temat postu:

To nie ja. W tym momencie przesiadywałem w Warsie. Natomiast na dwóch moich zdjęciach widać naszych kolegów.
R>K
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum Stowarzyszenia Przyjaciół Kolei i Zabytków Techniki oraz Toruńskiej Makiety Modułowej Strona Główna -> Dział kolejowy Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin