Forum Forum Stowarzyszenia Przyjaciół Kolei i Zabytków Techniki oraz Toruńskiej Makiety Modułowej Strona Główna Forum Stowarzyszenia Przyjaciół Kolei i Zabytków Techniki oraz Toruńskiej Makiety Modułowej

 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy    GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

TORUŃSKIE TRAMWAJE II
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum Stowarzyszenia Przyjaciół Kolei i Zabytków Techniki oraz Toruńskiej Makiety Modułowej Strona Główna -> Dział tramwajowy
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Remaj12




Dołączył: 26 Lis 2009
Posty: 641
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Toruń

PostWysłany: Czw 13:56, 02 Maj 2019    Temat postu:

Zacząłem szukać zdjęć toruńskich Konstali typu 803N na galerii phototrans.eu i dokopałem się do listy całej dziesiątki:

[link widoczny dla zalogowanych]

Niestety zdjęć jest niewiele, a konkretnie:
- 201 - dwa zdjęcia z Torunia
- 202 - jedno zdjęcie z Torunia
- 203 - brak zdjęć
- 204 - jedno zdjęcie z Torunia
- 205 - brak zdjęc
- 206 - brak zdjęć
- 207 - trzy zdjęcia z Torunia
- 208 - brak zdjęć z Torunia, 13 zdjęć ze Szczecina
- 209 - 1 zdjęcie z Torunia, 7 zdjęć ze Szczecina
- 210 - brak zdjęć z Torunia, 10 zdjęć ze Szczecina

Jak bardzo zmieniła się aleja Solidarności uwieczniona na poniższej fotografii niespełna 30 lat temu:

- źródło: [link widoczny dla zalogowanych]
- autor: [link widoczny dla zalogowanych]
- opis: "czerwiec 1989 - Toruń, aleja Solidarności"



Z wielką chęcią zobaczyłbym zdjęcie placu NOT, z okresu gdy "3-ka" jeszcze jeździła do dworca Toruń Północny... nie wspominając o pętli przy dworcu, a także dawnym skrzyżowaniu torów kolejowych i tramwajowych, gdy tramwaj docierał na północ, aż za dworzec.

Chciałbym też poruszyć jeszcze jeden temat. Pod powyższą fotografią na stronie galerii są komentarze. Chciałbym przytoczyć trzy z nich:

radzio napisał:
likwidacja "3" była najgorszym pomysłem jaki tylko mogły zrobić władze miasta i to już "demokratyczne"

dan-be napisał:
Na szczęście są spore szanse, żeby naprawić ten błąd, i zbudować od nowa linię tramwajową w kierunku północnym, przez Chełmińskie Przedmieście (dzięki programowi BiT City II).

dr Martinez napisał:
Likwidacja tramwajów w osi północ-południe była podyktowana warunkami panującymi na moście i znaczną dekapitalizacją trasy na Chełmińskie. Ostatecznie jednak Toruń dobrze na tym wyszedł. Układ nieco bardziej się uporządkował i dopasował do potrzeb przewozowych. Odbudowa trasy na Dworzec Główny i na Chełmińskie byłaby błędną decyzją i jeśli to nastąpi należy ją rozpatrywać w kategorii wydatku pod środki unijne i producenta nowego taboru - zawiadamiając CBA celem wyjaśnienia czy to korupcja, czy typowa dla polskich samorządów bezmyślność jeśli chodzi o transport i planistykę. Równie głupią decyzją była budowa przystanku węzłowego w tym miejscu, zamiast na Placu Rapackiego a w zasadzie w al. Jana Pawła ll pomiędzy Placem Rapackiego, a Placem Artylerii Polskiej. W ten sposób zniszczono połączenie Śródmieścia i Bydgoskiego z Rubinkowem oraz utrudniono powiązanie osi wschód-zachód (tramwajowej) z osią północ-południe (autobusowej) w sposób właściwy, czyli bez schodzenia z wektora osi komunikacyjnej. Połączenie tramwajowe na Gagarina powinno być wykonane na przedłużeniu ulicy Reja (a nie Sienkiewicza). Kolej aglomeracyjna do Bydgoszczy winna kursować z dworca Toruń Wschodni, umożliwiając przesiadkę z tramwaju linii 1 z Rubinkowa na przystanku Toruń Miasto. Wówczas na starym moście powinny zostać tylko linie autobusowe osi północ-południe.

Ciekawi mnie czym była podyktowana likwidacja linii do dworca północnego?

Ostatnio przeczytałem, że po 2023 roku władze miasta planują ponowne doprowadzenie linii tramwajowej do dworca głównego. Pamiętam z czasu nauki w liceum, że w mieście było przeprowadzone głosowanie w sprawie wyboru projektu przebudowy placu Rapackiego. Z 5 projektów bodajże 2 zakładały ponowne poprowadzenie linii tramwajowej do dworca Toruń Główny. Nie pamiętam już jaki projekt wygrał owe głosowanie, ale temat chyba "umarł" i od 2013/2014 nic nie drgnęło w sprawie prac na placu Rapackiego - wymieniono jedynie w wakacje 2014 roku tory w łuku pomiędzy al. Jana Pawła II i przystankiem tramwajowym Plac Rapackiego.

Czy wiadomo jaka jest obecna koncepcja przebudowy Placu Rapackiego? Czy owa budowa linii tramwajowej do dworca głównego jest aktualna?
Powrót do góry
Zobacz profil autora
WinD




Dołączył: 28 Lut 2006
Posty: 225
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Toruń Północny

PostWysłany: Czw 14:30, 02 Maj 2019    Temat postu:

Robercie, dziękuję za wspaniały prezent! Jeśli masz w lepszej rozdzielczości, to poproszę mailem.
To były moje pierwsze juwenalia. Pamiętam, że w pierwszym dniu zdałem egzamin z historii filozofii a nazajutrz uczestniczyłem w przejeździe tego tramwaju. Miałem w pamięci jego obraz (taki właśnie upaćkany) i wydawało mi się, że miał on numer #203. Teraz dopiero dowiaduję się, że to był #209.
I jeszcze taka historyjka: Jeden ze studentów zajął w tym tramie miejsce przy kasowniku a pod fotelem zdeponował plecak z pobrzękującą zawartością. Ja objechałem pełną trasę i wysiadłem na starówce. Jakoś pod wieczór chciałem jechać tramwajem i zupełnie przypadkiem trafiłem na ten juwenaliowy. Wspomniany gość dzielnie tkwił na swoim stanowisku, głowa latała mu na wszystkie strony a wszystkich wsiadających witał bełkotliwym głosem: "to jest nasz studencki tramwaj, tu biletów nie trzeba"... Blue_Light_Colorz_PDT_01
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Robert Kola




Dołączył: 27 Lut 2006
Posty: 1556
Przeczytał: 9 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Pią 15:37, 03 Maj 2019    Temat postu:

Remaj12:
Cytat:
Zacytuję pewne często wspominane ostatnimi czasy powiedzenie:

Kiedyś było jakoś fajniej...

Kiedyś było fajniej?Blue_Light_Colorz_PDT_04
Zawsze pragniemy czegoś co nieosiągalne. To jakiś feler gatunku ludzkiego. No cóż, musimy z tym jakoś żyć, i tyle.

Rejaj12:
Cytat:
Czy owa budowa linii tramwajowej do dworca głównego jest aktualna?

Nie sądzę.

R>K
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Remaj12




Dołączył: 26 Lis 2009
Posty: 641
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Toruń

PostWysłany: Śro 15:54, 08 Maj 2019    Temat postu:

WinD napisał:
Wydaje mi się, że skład #262+263 kursuje nadal. Dziękuję za ciekawe zdjęcia i opisy.

Potwierdzam - wczoraj dwa razy spotkałem dwuskład złożony z wozów o numerach 262 i 263.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Robert Kola




Dołączył: 27 Lut 2006
Posty: 1556
Przeczytał: 9 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Czw 21:14, 09 Maj 2019    Temat postu:

Niegdysiejsza pętla Merinotex. Wóz 207 (chyba świeżo malowany) i wóz techniczny 103. Zdjęcie to wykonałem 27.08.1994, podczas imprezy tramwajowej zorganizowanej z inicjatywy Toruńskiego Oddziału Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych. Kto jeszcze pamięta o istnieniu takiej organizacji w Toruniu? Jazda oczywiście 103, ostatnim wozem generacji N, pozostającym w stanie prawie oryginalnym (za wyjątkiem zewnętrznego malowania i pomarańczowego klosza na dachu). Natomiast widzę, że "futerał" miał obsługiwać linię nr 4, o równie co oba wozy historycznej już dziś relacji REJA-Kościuszki-NA SKARPIE. A skoro został sfotografowany na pętli, znaczy że został odstawiony najprawdopodobniej na weekend (działo się to w sobotę). Zastanawiam się tylko dlaczego miał podniesiony odbierak prądu?

[link widoczny dla zalogowanych]

R>K


Ostatnio zmieniony przez Robert Kola dnia Pią 8:16, 10 Maj 2019, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
WinD




Dołączył: 28 Lut 2006
Posty: 225
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Toruń Północny

PostWysłany: Pią 8:55, 10 Maj 2019    Temat postu:

Skoro widzę, że (ku memu zaskoczeniu) przyjęło się określenie "futerał", to muszę wyjaśnić, jaki futerał był pierwowzorem. Chodziło o dostępny w każdym kiosku i przydatny choćby w akademiku futerał (dziś pewnie użyto by nazwy "etui") na szczoteczkę do zębów... Blue_Light_Colorz_PDT_06

Ostatnio zmieniony przez WinD dnia Pią 8:55, 10 Maj 2019, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Robert Kola




Dołączył: 27 Lut 2006
Posty: 1556
Przeczytał: 9 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Pią 10:41, 10 Maj 2019    Temat postu:

Tak, tak. Określenie to jest dla mnie zupełnie nowe. Choć, gdy je użyłeś, od razu skojarzyło mi się z innym futerałem – takim na okulary (obłym, dwuczęściowym, w którym jedna część wsuwana jest w drugą). Kształt przegubowców typu 803N, rzeczywiście przypomina tego rodzaju futerały.

R>K
Powrót do góry
Zobacz profil autora
WinD




Dołączył: 28 Lut 2006
Posty: 225
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Toruń Północny

PostWysłany: Pią 10:42, 10 Maj 2019    Temat postu:

W pełni się zgadzam, w tamtych czasach królowały takie futerały do okularów... a przegub tramwaju doskonale naśladuje połączenie tych dwóch części!

Ostatnio zmieniony przez WinD dnia Pią 10:43, 10 Maj 2019, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Remaj12




Dołączył: 26 Lis 2009
Posty: 641
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Toruń

PostWysłany: Pią 11:05, 10 Maj 2019    Temat postu:

Robert Kola napisał:
Niegdysiejsza pętla Merinotex. Wóz 207 (chyba świeżo malowany) i wóz techniczny 103. Zdjęcie to wykonałem 27.08.1994, podczas imprezy tramwajowej zorganizowanej z inicjatywy Toruńskiego Oddziału Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych. Kto jeszcze pamięta o istnieniu takiej organizacji w Toruniu? Jazda oczywiście 103, ostatnim wozem generacji N, pozostającym w stanie prawie oryginalnym (za wyjątkiem zewnętrznego malowania i pomarańczowego klosza na dachu). Natomiast widzę, że "futerał" miał obsługiwać linię nr 4, o równie co oba wozy historycznej już dziś relacji REJA-Kościuszki-NA SKARPIE. A skoro został sfotografowany na pętli, znaczy że został odstawiony najprawdopodobniej na weekend (działo się to w sobotę). Zastanawiam się tylko dlaczego miał podniesiony odbierak prądu?

Blue_Light_Colorz_PDT_23 Przewspaniały dokument! Jeszcze jeden i skończą mi się "zdziwione" "buźki" Blue_Light_Colorz_PDT_18 .

WinD napisał:
Skoro widzę, że (ku memu zaskoczeniu) przyjęło się określenie "futerał", to muszę wyjaśnić, jaki futerał był pierwowzorem.

Ja za młody jestem to nie miałem okazji spotkać się z tym nieznanym mi wcześniej określeniem. Gdyby wóz 207 został zachowany jako zabytek pewnie byłoby mi znane... a co więcej miałbym to doświadczenie jazdy w "futerale" Blue_Light_Colorz_PDT_09 - oj... przejechałbym się takim... ciekawe czy, któryś z wozów sprzedanych do Szczecina jeszcze się uchował? Gdyby tak było... odkupić, przywrócić stan pierwotny... marzenie ściętej głowy Blue_Light_Colorz_PDT_34 ?

Wracając do tematu wozów o numerach 262 i 263 to przedwczoraj spotkałem je ponownie. Wykorzystałem okazję i wykonałem poniższe zdjęcia:

Wszystko się zmienia...

8 maja 2019 roku - Toruń, ul. Wały Generała Sikorskiego. Wszystko się zmienia... Jeszcze kilka lat temu ciężko było sobie wyobrazić wozy o numerach 262 i 263 w innych barwach niż żółte z reklamą płatków śniadaniowych Nestlé Nesquik, którą nosiły na sobie nieprzerwanie prawdopodobnie od 2003 roku! Nie mniej wszystko się zmienia - wozy 262 i 263 powróciły do barw zakładowych MZK w Toruniu (nie później niż w lutym 2016 r.), a widoczna na zdjęciu ulica każdego dnia na naszych oczach się zmienia. 8 maja o godz. 09:00 rozpoczęto tu prace. Po nieco ponad 9 godzinach od rozpoczęcia prac po obu stronach torów prawie na całej długości są już zdarte pierwsze pasy nawierzchni. Spod nich wyłania się oryginalny bruk. Wokół pojawił się pierwszy ciężki sprzęt w związku z czym tramwaje zwalniają, aby przypadkiem nie "przyhaczyć" czegoś po drodze. To ostatni dzień kursowania tramwajów w tym miejscu (właściwie to 9 maja do godz. 04:30). Być może to ostatnie zdjęcie z nimi przed oddaniem tego odcinka po remoncie. Tramwaj w tym miejscu zobaczymy prawdopodobnie dopiero na przełomie lipca i sierpnia 2020 roku.



[link widoczny dla zalogowanych]

Razem do końca?

8 maja 2019 roku - Toruń, ul. Wały Generała Sikorskiego. "Dwuskład" złożony z wozów 262 i 263 widziany od tyłu. Koniec jest bliski? Na pewno ulicy w dotychczasowej formie. Ciężki sprzęt wjechał na "plac budowy", a tramwaje w ostatnich godzinach jazdy remontowaną ulicą "przeciskają" się między nim. Ostatnie lata dla Konstali w Toruniu nie były dobre - odstawienia, dewastacje, kasacje. Zakup nowego taboru siłą rzeczy spowodował uszczuplenie ilostanu wozów typu 805Na. Planowana przebudowa układu sieci tramwajowej w Toruniu, a także budowa nowej linii do osiedla Jar i w dalszej perspektywie budowa nowej zajezdni tramwajowej będzie wymagać kolejnych zakupów. Już teraz mówi się o nowych połączeniach, nowych liniach. Czymś to trzeba będzie obsłużyć. Czas pokaże czy tylko nowymi zakupami uda się sprostać zapotrzebowaniu na tabor do obsługi rozrastającego się układu, czy też trzeba się będzie "przeprosić" ze starym taborem i wstrzymać dalszą kasację. Czy po remoncie zobaczymy jeszcze w ruchu wozy 262 i 263, które po przywróceniu barw zakładowych znowu jeżdżą razem? Razem do końca? Czas pokaże...



[link widoczny dla zalogowanych]

Jak widać wkoło już trwają pracę. Niestety musiałem przedwczoraj przyznać, że się spóźniłem i nie uwieczniłem tego miejsca takim jakim było - podobnie i al. Jana Pawła II, ul. Fryderyka Chopina oraz Placu Rapackiego. Wczoraj udałem się w owe okolice. Cała napowietrzna sieć trakcyjna została już zdemontowana na odcinku od skrzyżowania ul. Bydgoskiej i ul. Fryderyka Chopina do Placu Teatralnego. Zrobiło się tam tak "pusto". To też dobry moment do rozważań czy sieć trakcyjna szpeci miasto? Znane są już rozwiązania umożliwiające kursowanie tramwajów bez podwieszania sieci trakcyjnej, jednak w naszym przypadku oznaczałoby to wymianę całego taboru lub jego modernizację/przebudowę, a także zmiany w infrastrukturze - oprócz demontażu sieci trakcyjnej budowę punktów ładowania na przystankach tramwajowych, a co się z tym wiąże podłączenie ich do podstacji trakcyjnych. Wracając jednak do Placu Teatralnego i okolic. Oprócz demontażu sieci trakcyjnej pocięto już tory w ciągu ul. Fryderyka Chopina. Pocięty został też rozjazd, z którego odgałęział się tor prowadzący w kierunku mostu. Jest to definitywny znak, że dni jedynego w Toruniu "typowego" trójkąta do zawracania składów zostały już policzone (kilka lat temu podczas jakiegoś z remontów był używany liniowo!). Pocięty został też towarzyszący mu łuk, który niespełna 5 lat temu był wymieniany... niegospodarność czy konieczność? Jeżeli zmieni się układ torów - konieczność, jeśli nie to...

Na koniec jeszcze "świeże", a już archiwalne [!] zdjęcie z ulicy Fryderyka Chopina:

- źródło: [link widoczny dla zalogowanych]
- autor: [link widoczny dla zalogowanych]
- opis: "4 maja 2019 - Toruń, ul. Fryderyka Chopina."

Powrót do góry
Zobacz profil autora
WinD




Dołączył: 28 Lut 2006
Posty: 225
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Toruń Północny

PostWysłany: Pią 11:10, 10 Maj 2019    Temat postu:

Remaj12 napisał:
Oprócz demontażu sieci trakcyjnej pocięto już tory w ciągu ul. Fryderyka Chopina.


Czy oznacza to, że teraz tramwaje docierają tylko do pl. Rapackiego i tam trójkątują? A jak będzie wyglądała organizacja ruchu tramwajowego w najbliższym czasie?
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum Stowarzyszenia Przyjaciół Kolei i Zabytków Techniki oraz Toruńskiej Makiety Modułowej Strona Główna -> Dział tramwajowy Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Następny
Strona 3 z 10

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin